Nu är det dags för Örnarnas spännande löfte, 15-årige Leo Klasson från Tibro, att bekänna färg bland de stora grabbarna. Nästa säsong väntar 500-kubik och därmed inkluderas han i klubbens allsvenska serietrupp.
– Jag ser det som ett läroår. Det gäller att ta in så mycket kunskap som möjligt. Det ska bli kul med en ny utmaning, anser Leo.
I år har Leo Klasson varit landets bästa förare i 250 cc. Han vann SM-finalen och hamnade bland de tio bästa både i individuella EM och VM. Samtidigt var det hans andra och sista säsong på speedwaysportens andra trappsteg. Framåt vårkanten fyller Leo 16 år (14 april). Åldern är inne att uppgraderas till junior och tävla på 500 cc-cykel.
– Det blir spännande och likaså en omställning, menar Leo.
Det senare ska inte underskattas. Örnarna vet att deras lågsnittare, 0,500, plötsligt ska grensla en seniorcykel och att han måste ges utrymme att acklimatisera sig i lugn och ro. Även allsvenskans omarbetade regler spelar honom i händerna. I ändringen att utöka till sjumannalag och 16 heat ingår bestämmelsen att heat två och elva är öronmärkta för lagets nummer sex och sju. Dessa ska dels vara svensklicensierade och dels ska ena föraren ha högst 1,000 i ingångssnitt och den andra 0,500.
Leo får i praktiken en skräddarsydd roll.
– Just det här första året kommer jag att kunna köra utan riktig press. Det känns skönt att vara i den sitsen. Viktigast blir att i första hand lära sig mer och mer. Jag behöver inte känna att jag hela tiden måste leverera poäng. Jag kan ta det lite lugnare och utvecklas i min egen takt.
Återinförandet av rena reservheat ser Leo som positivt. Förare sex och sju får dessutom bara toppas bort en gång vardera vid underläge med sex poäng.
– Motståndet blir mer jämbördigt. Jag vill inte beskriva det som ”enkla” heat, klassen på reservförarna i allsvenskan kommer nästa år bli riktigt hög, men det är en viss skillnad mot att exempelvis bli inslängd mot Antonio Lindbäck och Jesse Mustonen när vi möter Valsarna. Det är ju som att åka i elitserien, menar han.
Åtgärderna har tillkommit för att stimulera återväxten. Löftet från Tibro är ett föredömligt exempel. Han är en renodlad örnprodukt. Bakom honom är det ett glapp, men en ny lovande ungdomskull håller på att växa fram i klubben. Örnarna bedriver en av landets absolut bästa ungdomsverksamheter i speedway.
Utöver allsvenskan kommer Leo Klasson att köra i division 1. Om division 1 fortsätter nästa år som en serie för tvåmannalag är planen att Örnarna anmäler ett eget lag avsett i första hand för Leo och Henrik Fernström.
Text: Per Gustafsson