HENRIK REDO ATT KÄMPA OM EN PLATS

Den lojale örnåkaren Henrik Fernström är inställd på en fortsättning nästa säsong.
Han utgör i nuläget en av tre grabbar i Örnarnas allsvenska trupp för 2025 som har 0,500 i ingångssnitt. Förarna med det snittet får nästkommande år extra stor betydelse. Plats sju i laguppställningen är öronmärkt för 0,500-förare.
Henrik ska försöka konkurrera om den platsen.
– Men det kräver ett jävlar anamma. Man måste visa att man vill slå sig in, menar han.

23-åringen från Lyrestad har varit ett tillgängligt sparkapital i flera år, men chanserna i allsvenskan har kommit oregelbundet. Den gångna säsongen blev det 15 heat för hans vidkommande (5 poäng). Det kan tyckas vara en liten dos, men i gengäld kompenserade han avbytarrollen i A-laget med desto fler åktillfällen i division 1 och i den norska serien.
– I division 1 åkte jag varenda match. I Norge blev det tre seriematcher för Mjösa och norska mästerskapen, konstaterar han.

Ser vi på rena siffror var året i ettan hyggligt. Henrik körde för Smålänningarna som var ett samarbetslag med hemmamatcher i Gislaved, Vetlanda och Nässjö. Raden 12 matcher – 58 heat – 59 poäng gav snittet 1,017. Därmed höjde han sig jämfört med ingångssnittet (0,842).
Förbättringarna är alltså tydliga även om det sker med relativt små steg.
– Jag vill se hur långt jag kan ta mig. Jag tycker att det är jättekul att köra. Det är därför jag fortsätter egentligen, menar Henrik.
Uppehåller vi oss vid den tredje nivån i Sveriges seriepyramid i speedway kommer man, enligt obekräftade uppgifter, att behålla modellen med fyrmannalag eller möjligtvis utöka med en femte man. Förslaget med tvåmanalag verkar således skippat. Örnarna har en dialog med Västervik och Dackarna och går planen i lås möjliggör ett sådant samarbete ett lag bestående av Henrik Fernström, Leo Klasson, Adam Carlsson och Daniel Hauge Sjöström.
Blir det verklighet känns den sammansättningen intressant.
Gissningsvis slås det även vakt om systemet i ettan med fri inlåning. En variant som Henrik för övrigt har lite blandade känslor kring. Uppstår vakanser är det naturligtvis positivt om dessa snabbt kan täppas igen med tillgängliga förare, oavsett klubbtillhörighet, men han menar att mixandet har en baksida.

– Det blir ju egentligen inga fasta lag. Lånen gör att det känns lite konstigt ibland. Det blir inte samma lagkänsla, anser örnprodukten och påtalar en annan sak som han tycker är fel:
– Det borde inte vara tillåtet att ta in förare som inte har i division 1 att göra. Exempelvis att låta en rutinerad förare från Bauhausligan köra en match bara för att han vill testa lite inställningar. Det finns inget värde i det för oss andra. Man vill ju ha jämna heat. Det är det som utvecklar ens åkning.

Örnarna 2025 klara förare:

Oliver Berntzon 2,564
Casper Henriksson (ny) 2,119
Jonatan Grahn (ny) 1,802
Adrian Gala, PL (ny) 1,708
Gino Manzares, US 1,514
Mateusz Bartkowiak, PL 1,250
Ludvig Selvin 0,881
Anton Jansson (ny) 0,786
Leo Klasson 0,500
Adam Carlsson (ny) 0,500
Henrik Fernström 0,500

Snittgränser allsvenskan 2025:
Taksnitt: 10,500
Golvsnitt: 8,000

Text: Per Gustafsson